tiistai 1. marraskuuta 2016

Moniavioisuuden historia 2: Joseph Smithin nuoruuden ympäristö

Tämä on osa artikkelisarjaa moniavioisuudesta mormonismissa. Teksti on jatkoa artikkelille Esipuhe.

Joseph Smith Jr. syntyi 23. joulukuuta 1805 Sharonissa Vermontin osavaltiossa Joseph Smith vanhemman, myöhemmin Joseph Smith Sr., ja Lucy Mack Smithin neljäntenä lapsena. Joseph oli nokkela, kunnianhimoinen ja hänellä oli rajaton mielikuvitus.[1]

 Josephin aikana ja hänen asuinalueellaan kävi suuri uskonnollinen myllerrys. Erilaiset uskonnolliset ryhmäkunnat, saarnamiehet ja profeetat saarnasivat alueella toinen toistaan erikoisempia oppeja. Joseph kasvoi tällaisen uskonnollisen hurmoksen keskellä. Joseph kertoi kuinka heidän asuinpaikkakunnalla ilmeni tavatonta kuohuntaa uskonnon asioissa.[2]

Joseph kertoi osallistuneensa erilaisiin leirikokouksiin usein kuin tilaisuus tarjoutui.”[3] Tällaisiin herätyskokouksiin osallistui: uskovaisia, pilailijoita, jännityksen etsijöitä, juomareita ja jopa prostituoituja. Herätyskokoukset olivat erityisen kuumia paikkoja seksuaalisille tilanteille, erityisesti, kun naiset alkoivat pyörtyillä ja kaatuilla maahan, enää tiedostamatta omaa säädyllisyyttään. Eräs historioitsija kirjoitti tapahtumista: ”Nainen makasi maassa ilman mitään häveliäisyyttä.” Herätyskokoukset houkuttivat myös prostituoituja, koska he työskentelivät yöaikaan.  Leirikokouksissa nuoret naiset kaatuivat tai pyörtyivät laittaen samalla kaikki ”viehätysvoimansa” esille. Houkutus oli vahva, kun miehet ja naiset makasivat maassa vierekkäin.”[4] Joissain leirikokouksissa, vartijat kantoivat pitkiä valkoisia keppejä, joiden kanssa valvoivat iltaisin leirialueen maata lopettaakseen seksuaalisen väärinkäytöksen. Leirikokouksien vastustajat pilkkasivat leirikokouksia: ”enemmän sieluja menetettiin, kuin pelastettiin.”[5] Ei ole tiedossa oliko tällaisilla herätyskokouksilla ollut vaikutusta Joseph Smithin tuleviin käytäntöihin moniavioisuuden suhteen.

Seuraava osa: Yleiskatsaus



[1] Fawn Brodie, No Man Knows my History, p. 18.
[2] Joseph Smith historia, jakeet 5 - 6
[3] Joseph Smith Historia, jae 8
[4] Cynthia Lynn Lyerly, Methodism and the Southern Mind: 1770-1810 (New York, Oxford: Oxford University Press, 1998), 149, 160. See also Grant Palmer, Sexual Allegations of Joseph Smith
[5] Cynthia Lynn Lyerly, Methodism and the Southern Mind: 1770-1810 (New York, Oxford: Oxford University Press, 1998), 149, 160.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti